Info

this blog is more like a online publish diary or i called it as "punching bag". i write everything, most of it is what i feel. never force to follow and never force to read. Thank You! ;)

Thursday, September 29, 2011

Tips cari jodoh.

Untuk Lelaki, 6 Golongan jangan dijadikan calon Isteri. (Dari Kitab Muhimmah)
1 - Perempuan yang banyak keluh kesah.
2 - Perempuan yang banyak mengungkit.
3 - Perempuan yang berkenan kepada lelaki lain.
4 - Perempuan yang gemar akan sesuatu, lalu dipaksa suaminya untuk melakukan.
5 - Perempuan yang mengabaikan amalan² yang lain (subjektif)
6 - Perempuan yang membanyakkan bercakap.

Firman Saidina Ali,"Bermula lelaki yang jahat, bermula yang terlebih jahat sifat lelaki tetapi terlebih baik pula bagi sifat perempuan.".

3 sifat yang tak elok pada lelaki(suami) tetapi sangat elok untuk perempuan(isteri).
1 - Kedekut.
2 - Membesarkan Diri(sombong).
3 - Penakut.

Sunat memilih Perempuan/Lelaki yang elok mukanya. Cantik dimata sendiri. menenangkan dan sejuk hati memandang bagi suami/isteri. Supaya suami/isteri tak pandang lelaki/perempuan yang lain. Namun, jangan dipilih lelaki/perempuan yang cantik rupanya tetapi tiada Agama(Ilmu agama).


**sebenarnya, ini adalah huraian yang aku faham selepas tengok video ceramah tentang tips perkahwinan. lalu aku terfikir, tips² ni boleh la kot nak diguna pakai untuk mereka² yang masih bujang diluar sana. macam aku ni~ dalam aku asyik melayan video ni, aku pn terfikir, 6 sifat yang disebutkan td tu kena betul dengan ex-girlfriend aku yang aku gilakan sangat sampai sekarang ni. walaupun dibuang,dihina,dicaci,dimaki, tapi aku masih sayangkan dia..hingga aku merasakan seperti aku ni seorang lelaki DAYUS! Alhamdulillah, Allah nak tunjukkan jalan kat aku akhirnya. sebenarnya, secara kebetulan je aku jumpa video ceramah ni sebab ada orang lain yang post kat FB. tedetik plak hati ni nak tengok video ceramah Agama ni. Alhamdulillah, lepas tengok, hayati dan fahami. aku yakin yang dia bukan lagi untuk aku. lagi pun, hinanya seorang lelaki ni apabila begelar DAYUS! and aku tak nak digelar DAYUS tu! seteruk mana pun aku still kena bangun dan jangan kalah dengan perempuan. bila difikirkan secara rasional, bukannya perempuan yang nak memimpin, tetapi lelaki. tapi macam mana nak memimpin kalau lelaki ni sendiri lembut sangat hatinya.goyah pendirian dan mudah diperbodohkan. its about time untuk aku keluar dari kelompok DAYUS ni. InsyaAllah jika diizinkan Allah..


No comments:

Post a Comment